14.11.09

LITE FÖR LÅNGT INLÄGG.

Image and video hosting by TinyPic
lefashionimage

en rolig ankedot: jag handlade för första gången i mitt liv på systembolaget idag. scenariot var stress, ensamhet och en släng av klumpeduns. nåja, jag stiger in, lagom mycket självförtroende tills jag inser att jag inte hittar öl eller ciderhyllorna. när jag väl finner det jag söker blir jag splittrad. tonvis med olika märken, flaskor, burkar och procenthalter. jag kör en fjortis och langar ner allt som har 4,5% eller högre. sedan ställer jag mig i kön bakom och framför ett par män som luktar illa och ser tillräckligt gamla ut för att inte visa legitimation. jag läser på ett klistermärke som säger åt mig att "lägg streckkoden åt ditt håll" och gör som jag blir tillsagd. sedan ger jag mitt id-kort varav kassanissen studerar det lååååångsamt och tillräckligt långsamt för att göra mig ofantligt nervös. fördomarna rullas upp "han tror säkerligen att jag har lånat kortet från någon av mina femton kusiner/syskon/barn/föräldrar" men blir slutligen godkänd tills jag drar kortet "ehh, chipkort?" "åh!" stoppar i kortet och slår fel kod och typ dör. slår rätt kod och ska packa ner mina varor. men ingen kasse. jag glömde köpa en lila kasse. vemodigt försöker jag lägga all öl och cider i famnen då kassanisse ler och ser på mig "öhhmm, skulle jag kunna få en påse?" "ja, du kan få en gratis för att du är så snäll" och gubben näst i kön ger mig en lila, gudomlig påse och ler. senare måste nog kassanissen ha sagt "..för att jag är så snäll" eftersom jag är nog ganska körd. slutsats: aldrig. mer. systembolaget. ska börja snylta på fester och klubbar. det blir bäst så.

1 kommentar:

idelwood sa...

men man måste nästan settla sig med systemet förr eller senare. det är i alla fall min erfarenhet att vintern blir väldigt lång annars... x